Classic Fusion Takashi Murakami All Black håller också på att bli ett samlarobjekt.

Fake Hublot

”Söt” är egentligen inte ett ord som man skulle använda för att beskriva en Hublot-klocka, men du kan lita på att Takashi Murakami ingjuter en hel del kawaii-ness i allt han rör vid. Den berömda japanska artisten, känd för sina färgglada konstverk i anime-stil, misslyckas aldrig med att strö sitt märke av glädjedamm på allt han rör vid, oavsett om Louis Vuitton-väskor, Vans sneakers eller Kanye Wests skivomslag.

Så när Hublot bestämde sig för att anlita Murakami för att arbeta på en av sina mest gåtfulla serier av replika klockor, All Black, vet du bara att den kommer att bli ljus och glad, trots samlingens naturliga läggning.

Precis som sina föregångare kompromissar inte Classic Fusion Takashi Murakami All Black, som är begränsad till 200 stycken, sitt monokromatiska uppdrag. Eftersom serien är ett Murakami-samarbete, är seriens varumärkesmärke mörka, grubblande sexighet nu ersatt av nyckfull jubel och, vågar vi säga, en överväldigande söthet som annars skulle vara omöjlig att föreställa sig på en All Black-klocka.

Fake Hublot

Classic Fusions 45 mm svarta keramiska fodral, som har satin och polerad finish, lämnas orörd. På samma sätt utför den automatiska rörelsen inuti, packad med prestandahöjande funktioner som volframrotor, kiselutrymningsspak och 72-timmars kraftreserv, sina uppgifter utan estetiska störningar.

Istället går Murakami till jobbet på klockans största duk och planterar sitt mest ikoniska motiv på urtavlan. Murakamis berömda prästkrage med 12 kronblad strålar mot dig när du kollar klockan, dess pistill avbildad som alltid av ett stort smiley. Istället för konstnärens signaturanvändning av djärva färger, livas motivet upp av 563 briljantslipade svarta diamanter som fångar och reflekterar ljus i en storslagen show av lyx, såväl som kronblad som snurrar vid minsta snärta med handleden.

Fake Hublot

De roterande kronbladen är monterade på en platta och svängs runt ett kullagersystem, medan ”smileyansikten” sätts in separat i safirglaset. Under tiden hamnar tim- och minutvisare mellan de två; en väl genomarbetad urtavlaarkitektur som ger motivet ett tredimensionellt utseende.

Även om Murakami verkar i stort sett inom samtidskonsten, var han faktiskt utbildad i Nihonga-stilen av traditionell japansk målning och fick till och med en doktorsexamen. i ämnet. Så småningom ledde en kombination av att känna sig kvävd av tradition, hans passion för anime, önskan att utforska arvet från den tvådimensionella japanska konsten och driva att sudda ut gränserna mellan ”hög” och ”låg” kultur, att Murakami etablerade sitt varumärke estetik, som han lämpligen kallar ’Superflat’.

Fake Hublot

Även om fake Hublot inte är någon Murakami i klockvärlden – märkets tillvägagångssätt är något helt annat – kan paralleller säkert dras mellan de två. Klockföretagets eget ”Art Of Fusion”-koncept, centrerat på materialexperimentering och kombination, såväl som dess överväldigande inställning till estetik och teknisk innovation, tycker att det trampar och suddar ut gränserna mellan vad som är acceptabelt eller inte i high-end horologi. Inte olikt en tecknad Murakami-blomma på en lyxklocka.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *